De cliëntenraad

Marente biedt een breed scala aan zorg- en welzijnsdiensten, van thuisbegeleiding tot verpleeghuiszorg en van revalidatie tot
ondersteuning bij dementie. Wij zetten ons dag en nacht in voor het welzijn van ouderen en dat doen wij op hoogstpersoonlijke wijze. Want voor ons is het belangrijkste dat cliënten zich thuis voelen, waar zij dan ook zorg ontvangen. De cliëntenraad zet zich in om samen met Marente de zorg te verbeteren.

 

Wat is een (lokale) cliëntenraad?

De cliëntenraad heeft de belangrijke taak om de wensen en belangen van alle cliënten bij Marente te vertegenwoordigen. De zorg is voortdurend in beweging, zowel op maatschappelijk niveau als bij Marente. De cliëntenraad heeft invloed op de manier
waarop Marente met deze ontwikkelingen omgaat. Bijvoorbeeld door zelf nieuwe ideeën aan te dragen, door kritisch naar nieuwe plannen te kijken en door te laten weten hoe zij en anderen de zorgverlening ervaren. Denk aan zaken als huisvesting, eten en drinken, veiligheid, gezondheid, hygiëne, activiteiten en geestelijke verzorging. Iedere locatie van Marente en de thuiszorg heeft een eigen cliëntenraad. Zij praten met de manager over zaken die op de locatie of in de thuiszorg spelen, zoals de kwaliteit van zorg en de woonomgeving. 

Samen de zorg verbeteren 

De cliëntenraad is een officieel adviesorgaan waarvan de rechten en plichten wettelijk zijn vastgelegd. In de cliëntenraad zitten cliënten, bewoners, familieleden, contactpersonen of vrijwilligers die bij de zorg betrokken zijn. Zij zien als geen ander wat er goed gaat en wat er verbeterd kan worden. Alle lokale cliëntenraden hebben een lid afgevaardigd naar de centrale cliëntenraad van Marente. De centrale cliëntenraad bespreekt het beleid van Marente met de raad van bestuur en geeft regelmatig advies. Op deze manier verbeteren we samen de zorg. 

Hoe wordt de cliëntenraad geïnformeerd?

Hoewel het management de lokale cliëntenraden op de hoogte houdt van voorgenomen maatregelen, wijzigingen en initiatieven, komt de meeste informatie van cliënten en hun naasten zelf. Deze informatie van cliënten zelf is erg belangrijk voor een
goed functionerende cliëntenraad. De leden van de cliëntenraad hebben zwijgplicht. Alle informatie wordt door de cliëntenraad vertrouwelijk behandeld.

 

Centrale cliëntenraad

Alle lokale cliëntenraden hebben een lid afgevaardigd naar de centrale cliëntenraad van Marente. De centrale cliëntenraad bespreekt het beleid van Marente met de raad van bestuur.

Kom jij de cliëntenraad versterken?

Ben jij maatschappelijk betrokken en zet jij je graag in voor een nóg betere kwaliteit van ouderenzorg? Vind je het leuk om mee te denken en te beslissen over zaken die bewoners van onze woonzorglocaties? Dan is de veelzijdige vrijwilligersfunctie als lid van de cliëntenraad jou op het lijf geschreven!

Lees meer